Sinds de inauguratie van de nieuwe president van de Verenigde Staten, Donald Trump, hebben er reeds een aantal veranderingen plaatsgevonden. Hoewel zijn hele beleid nog niet helemaal bekend is is het al wel duidelijk dat Trump ook een aantal dingen wil veranderen die effect hebben op de modewereld. Sindsdien is er angst en onzekerheid in de mode-industrie.
Wereldwijde veranderingen
Zo wil Trump ervoor zorgen dat er een vernieuwing van het personeelsbestand gaat plaatsvinden wat uiteindelijk de industriële sector moet versterken. Hierbij wil hij strengere immigratieregels doorvoeren, omdat volgens hem de “echte Amerikanen” de banen verdienen in het land. Daarnaast wil hij de banden met Rusland aanhalen en heeft de nieuwe president gezegd dat hij op goederen uit China een tarief van 45 procent heft en dat de vennootschapsbelasting van Amerika zelf omlaag gaat: van 35 procent naar 15 procent.
Concurrentie in modewereld
Deze verlaging van de vennootschapsbelasting kan voor veel bedrijven juist een boost zijn. Hierdoor komt er echter ook meer concurrentie, wat weer negatief kan zijn voor de bestaande bedrijven en winkeliers. Maar: veel bedrijven kopen hun producten in in het buitenland. Neem bijvoorbeeld bedrijven die gevestigd zijn in China of bedrijven die afhankelijk zijn van de relatie tussen de VS en Beijing (China): wanneer de relatie tussen de VS en Rusland daadwerkelijk beter wordt kan dit een groot probleem worden.
Voor nu zullen consumenten door het onduidelijke beleid van Trump volgens Cathy Leonhardt en David Shiffman ook minder kopen, totdat er meer duidelijkheid is over belastingen, tarieven en handelsovereenkomsten.